Blog

Wpływ orkiszu na układ hormonalny

Orkisz to jeden z gatunków pszenicy, którego historia sięga czasów starożytnych. Na tle innych roślin zbożowych wyróżnia się przede wszystkim bardzo wysokimi wartościami odżywczymi oraz potwierdzonymi licznymi badaniami właściwościami prozdrowotnymi. Wśród nich wyróżniamy pozytywny wpływ orkiszu na układ hormonalny człowieka. Wyjaśniamy, dlaczego warto jeść orkisz i w jaki sposób zboże to dba o nasze zdrowie.

Dlaczego warto jeść produkty orkiszowe?

Orkisz to zapomniane przez dekady zboże, które dzięki pojawieniu się mody na zdrowe odżywianie, powróciło do łask. Choć orkisz jest jednym z gatunków pszenicy, to jego spożycie nie wiąże się ze skutkami ubocznymi, które obserwowane są w przypadku spożycia produktów z białej mąki pszennej. Pszenica orkisz to wyjątkowa roślina zbożowa, której masowe uprawy zostały zastąpione bardziej plennymi odmianami, bo źle reagowała na intensywne nawożenie. Obecnie brak możliwości intensywnego nawożenia oraz ochrony chemicznej orkiszu jest zaletą, którą doceniają osoby poszukujące w pełni naturalnych, czystych i zdrowych produktów spożywczych. W prosty sposób możemy wzbogacić dietę w cenne mikro- i makroelementy – wystarczy dodać do niej makarony, mąki, płatki oraz inne produkty z orkiszu.

Jaki wpływ ma orkisz na nasz układ hormonalny?

Jednym z czynników wpływających na funkcjonowanie naszego układu hormonalnego jest stosowana dieta. Powinna ona być bogata w witaminy oraz minerały biorące udział w procesach wytwarzania hormonów. Orkisz ze względu na wysoką zawartość witamin z grupy B, m.in. tiaminy i egzogennych aminokwasów, wpływa na wydzielanie hormonów szczęścia oraz wspomaga wydzielanie hormonów płciowych. Analizując wpływ produktów orkiszowych na funkcjonowanie ludzkiego organizmu, zauważono, że dzięki wysokiej zawartości tryptofanu i fenyloalaniny pozwalają one regulować wydzielanie m.in. dopaminy i serotoniny, czyli hormonów odpowiedzialnych za dobry nastrój. Z tego względu dieta bogata w produkty orkiszowe jest polecana m.in. dla osób cierpiących z powodu zaburzeń nastroju oraz schorzeń o podłożu psychicznym. Co więcej, orkisz ze względu na wysoką ilość obecnej w tym zbożu tiaminy i innych witamin z grupy B, reguluje wydzielanie hormonów płciowych i usprawnia funkcjonowanie układu nerwowego. Wysoka zawartość błonnika pokarmowego pomaga regulować wydzielanie insuliny, dzięki czemu dieta bogata w orkisz jest jednym z elementów profilaktyki antycukrzycowej.

Wróć do listy

Dodaj komentarz