Blog

Orkisz czy zwykła pszenica – co wybrać?

Codzienne gotowanie wymaga podejmowania szeregu decyzji i wybierania najlepszych produktów spożywczych. Warto kierować się nie tylko ich smakiem, ale też właściwościami. Wiele cennych witamin, składników mineralnych oraz odżywczych znajduje się w orkiszu. Warto nie tylko włączyć go do codziennej diety, ale też stosować zamienne z mąką pszenną. Okazuje się bowiem, że przynosi to szereg korzyści dla samopoczucia, zdrowia oraz urody.

Właściwości orkiszu

Orkisz ma bardzo bogaty skład, w którym obecna jest skrobia, białko, błonnik pokarmowy i zdrowe tłuszcze nienasycone. Zawiera także wiele witamin z grupy B, witaminę D, A, PP, kwasy krzemowe, linolenowe, do tego selen, potas, żelazo, miedź, cynk czy magnez. Na uwagę zasługuje naturalny antybiotyk, czyli rodanin, który niezwykle trudno jest dostarczyć organizmowi wraz z pokarmem (występuje głównie w ślinie i kobiecym mleku).

Taki skład sprawia, że orkisz uznawany jest za środek wspomagający pracę układu krwionośnego, chroniący przed infekcjami, zmniejszający ryzyko anemii, regenerujący, spowalniający wchłanianie cukrów, usuwający toksyny z organizmu, korzystnie wpływający na syntezę hormonów płciowych, a nawet chroniący przed zachorowaniem na nowotwory.

Orkisz a pszenica

Ten produkt zbożowy nie tylko jest wartościowy, ale też smaczny i dość uniwersalny. Lepiej niż pszenica chroni się przed zanieczyszczeniami, a to za sprawą mocniejszych łusek. Utrudniają one przenikanie do wnętrza pestycydów, chorób czy szkodników. Przewaga orkiszu wynika też z bogatego składu, niskiej kaloryczności, a także mniejszej ilości węglowodanów oraz glutenu.

Produkty orkiszowe

Nie wiesz, co można przygotować z orkiszu? Wcale nie musisz testować nowych przepisów i wprowadzać rewolucji w żywieniu swojej rodziny. Oprócz mąki możesz sięgnąć po:

  • makarony orkiszowe,
  • paluszki,
  • płatki.

Samą mąkę orkiszową możesz wprowadzać do swojej kuchni stopniowo. Najpierw jako element mieszanki z mąką pszenną, potem jako bazowy składnik wypieków (chleba, bułek). Dla większej różnorodności warto zwrócić uwagę na inne odmiany produktów pochodzenia zbożowego, a więc płaskurkę i samopszę. Gdzie je kupić? W dobrych sklepach z żywnością ekologiczną lub bezpośrednio u producenta, w firmie Diogra.

Odpowiadając na pytanie postawione w temacie tego artykułu, uważamy, że nie trzeba całkiem rezygnować z mąki pszennej. W dużej mierze można jednak zastąpić ją wersją pozyskiwaną z orkiszu, aby to cenne zboże znalazło się w naszym codziennym jadłospisie.

Wróć do listy

Dodaj komentarz