Blog

Jak orkisz wpływa na cholesterol?

Osoby, u których zdiagnozowano wysoki poziom cholesterolu, powinny uważnie przyjrzeć się swojej diecie. Bardzo ważne jest wyeliminowanie z niej tłuste produkty odzwierzęce oraz zawierające cukry proste. Warto na ich miejsce spożywać więcej chudych ryb oraz kaszy, szczególnie orkiszowej. Sam orkisz jest cennym składnikiem w diecie zwalczającej  hipercholesterolemię. Dlaczego? Ponieważ stanowi źródło wielu witamin oraz minerałów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania m.in. układu pokarmowego.

Czym jest zły cholesterol?

Cholesterol może być dobry i zły. Ten drugi zwęża naczynia krwionośne, sprawiając, że krew płynie gorzej, a  w swoim składzie ma mało tlenu. Jeżeli cholesterolu LDL  jest zbyt dużo, wówczas zwiększa się ryzyko choroby niedokrwiennej serca, miażdżycy, zawału, a także udaru mózgu. Utrzymanie właściwego bilansu między jednym a drugim elementem pozwala cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem. Na szczęście w tym, każdy może sobie pomóc sam, wprowadzając zmiany w swojej codziennej diecie, np. uzupełniając ją o orkisz.

Orkisz w walce z wysokim cholesterolem

Właściwości orkiszu są znane od bardzo dawna. Nie każdy jednak wie, że z bogactwa tego zboża (pod różnymi postaciami) powinny korzystać osoby cierpiące z powodu wysokiego cholesterolu. Dlaczego? Ponieważ orkisz:

  • obniża cholesterol,
  • zapobiega kamicy żółciowej,
  • reguluje pracę układu trawiennego dzięki zawartości błonnika.

Wykazuje też inne działanie dobre dla urody i zdrowia. Jest zalecany podczas rekonwalescencji po zawale serca oraz w stanach osłabienia organizmu. Głównie dlatego, że zawiera ronadid, uznawany za naturalny antybiotyk zwalczający bakterie i wirusy.

Jak włączyć orkisz do swojej diety?

Orkisz można przyjmować na wiele sposobów. Produkowana z niego mąka nadaje się do wypieku chleba, bułek, placków i ciast. Jednak osoby z wysokim cholesterolem powinny unikać dań smażonych na tłuszczu zwierzęcym. Wybieraj raczej potrawy gotowe, a te uzyskasz przy pomocy makaronu orkiszowego, płatków oraz kaszy. Zrobisz z nich szybkie dania jednogarnkowe, śniadania i kolacje, a nawet desery. Orkisz może być również dodatkiem. Występuje w formie otrębów, ziaren i plew. Dobrym pomysłem są też przekąski, np. paluszki orkiszowe z makiem czy sezamem.

Łącz dobre odżywianie z umiarkowaną aktywnością fizyczną – zwłaszcza jeżeli jesteś osobą otyłą. Kwestię diety i uprawiania sportu, jak również konieczność korzystania ze środków farmakologicznych konsultuj ze swoim lekarzem prowadzącym.

Wróć do listy

Dodaj komentarz