Orkisz w diecie wegańskiej

Orkisz w diecie wegańskiej

Osoby, które jedzą mięso, często nie odróżniają diety wegańskiej od wegetariańskiej. Wegetarianie wyłączają ze swojej diety niektóre produkty pochodzenia zwierzęcego. Weganie z kolei są radykalnymi wegetarianami. Nie tylko nie jedzą mięsa, ale też produktów odzwierzęcych takich jak jaja czy nabiał. Dieta wegańska może przynieść ogrom korzyści dla zdrowia, o ile jest racjonalnie bilansowana.

Zalet i wady diety wegańskiej

Całkowite odstawienie produktów odzwierzęcych przez wielu ludzi jest skutkiem ich proekologicznej postawy. Inni decydują się na nią, by zdrowo schudnąć lub podreperować zdrowie. Dieta wegańska przynosi świetne wyniki jeśli chodzi o leczenie tzw. chorób cywilizacyjnych: zmniejsza ryzyko wystąpienia otyłości, nadciśnienia, cukrzycy, chorób nowotworowych, hemoroidów, zaparć oraz chorób pęcherzyka żółciowego. Istotne jednak jest, by dbać o zachowanie wegańskiej piramidy żywieniowej i dostarczać do organizmu wszystkie niezbędne mu do funkcjonowania składniki. Podstawą piramidy są produkty na bazie zbóż, owoce i warzywa, środkowy poziom to rośliny strączkowe, orzechy, grzyby i rośliny oleiste, a na szczycie znajdują się cukier, miód, kawa i herbata. Źle skomponowana dieta wegańska może skutkować niedoborem białka, wapnia, żelaza, cynku oraz witaminy B12 i D. To z kolei niesie ze sobą ryzyko pojawienia się anemii, krzywicy, osteoporozy, problemów z tarczycą, zaburzeń miesiączkowania i neurologicznych, a u dzieci – zaburzeń rozwoju. Dieta wegańska musi więc być układana bardzo świadomie.

Naturalny pomocnik: orkisz

Jak już było wspomniane, podstawa wegańskiej piramidy żywieniowej są produkty na bazie zbóż. Wśród nich szczególne miejsce zajmują produkty orkiszowe: mąka, makarony, płatki itp. Dlaczego orkisz jest takim sprzymierzeńcem wegan? Ponieważ ma bardzo wysoką wartość odżywczą. Szklanka ugotowanego orkiszu dostarcza sporo węglowodanów złożonych i jest wspaniałym źródłem białka, błonnika, manganu, fosforu, magnezu, cynku, żelaza i witaminy B3. W mniejszej ilości dostarcza również wapń, selen oraz witaminy B1, B6 i E. Orkisz jest bogaty również w rodanid, czyli „naturalny antybiotyk”, który stymuluje działanie układu odpornościowego i wzmacnia organizm. Ma tyle właściwości prozdrowotnych, że zaleca się jego spożywanie nie tylko weganom, ale również i osobom odżywiającym się w tradycyjny sposób.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *